Volume 4, Issue 2-3
  • ISSN: 1751-9411
  • E-ISSN: 1751-942X


This research explores news production in Egypt during the last half of 2008, relatively late in Hosni Mubarak’s presidency. The study focuses on Al-Ahram, Al-Masry Al-Yom, and Al-Wafd, three major Egyptian dailies representing the range of Egyptian media ownership categories: government-owned, independent (or non-affiliated) and opposition party-owned. The research included extended ethnography-inspired field observation and interviewing. Against the conceptual backdrops of the sociology of news and press systems scholarship, the project presents a model of the Egyptian newspaper system during one important period in the Mubarak era. Results suggest that Egyptian journalists at all three newspapers faced numerous obstacles to information gathering and were forbidden from crossing certain legal and cultural lines in their reporting. The president, security apparatuses and dominant Egyptian cultural beliefs were generally off limits to news organizations, and news content was filtered through mechanisms of control ensuring that content conformed to standards of political, legal and cultural acceptability.


Article metrics loading...

Loading full text...

Full text loading...

  • Article Type: Article
Keyword(s): Egypt; media; Mubarak; news; press systems; sociology of news
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a success
Invalid data
An error occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error